Wednesday, January 13, 2010

sejarah...

Actually aku ni suka baca sejarah. Dari kecil lg abah& mak beli buku2 sejarah islam like kisah nabi2 yg beratus2 muka surat, kisah2 teladan etc... Eventhough aku nampak mcm tak minat sejarah, tapi sebenarnya aku minat 60% kot.Okla. kire Pass. Masa form 4, aku amik SIJIL MENENGAH AGAMA , dptla Jaid,taksilap aku 1 markah lagi nak dpt Jaid Jiddan. Tu pun study utk exam dalam masa 3 bulan je. Nampak mcm ayat belagakkan..tak. Nak bg tau even in short period of time u can make a lot of changes and achieve something. Masa ni lah aku balaja sirah(sejarah islam) ttg Perang2 dlm islam yg best starting dgn letters of Dakwah Nabi SAW to King/emperor/governers in details but in arabic. Actually the subject is a continuation of my form 1-3 sirah. Tak susah pun. Salah satu cerita yg aku igt ialah tentang Panglima perang Islam,Thariq bin ziyad, tak silap masa tu umur dia 17, muda kan, dah kene pimpin askar malam raya pulak tu, mendarat dgn kapal di pantai spain. Siap arahkan org bakar kapal lg. siap ckp either Islam tersebar atau kita syahid! Pastu aku ada beli buku Perang Salib di alam Islami, RM25, kat pesta buku tahun 1998 di PWTC, berbaloi gak baca walaupun the Malay translation from arabic purely direct translation(pening sikit, ayat pusing2). Tapi knowledge ttg perang salib dr buku tu marvelous! Bacalah kalu jumpa....


_____________________________________
 
HOME    CERITA   GADJET DLL  
______________________________________

_____________________________________

______________________________________

No comments:

Post a Comment